Jdi na obsah Jdi na menu

Školní Vzdělávací Plán

 

ŠVP

 

ŠKOLNÍ

VZDĚLÁVACÍ PLÁN

 

2024/2025

 

OBSAH:

1. ÚDAJE O MATEŘSKÉ ŠKOLE

2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

- VĚCNÉ PODMÍNKY

- ŽIVOTOSPRÁVA

- PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY

- ORGANIZACE A ŘÍZENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY

- PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ

- SPOLUÚČAST RODIČŮ

4. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ

- REŽIMOVÉ POŽADAVKY

5. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

- INTEGROVANÉ BLOKY

6. TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

7. DÍLČÍ PROJEKTY A PROGRAMY

8. EVALUACE


 


 


 


 


 


 


 


 

1. ÚDAJE O MATEŘSKÉ ŠKOLE

Adresa: Mateřská škola Tlumačov – příspěvková organizace

Tlumačov 107

344 01 Domažlice

Telefon: 734 785 405

Ředitelka: Eva Pfeiferová

Telefon ředitelky: 703 187 519

IČO: 60611324


 

Zřizovatel: Obec Tlumačov

Mateřská škola byla zřízena jako příspěvková organizace, zřizovací listinou č. j. 57//02 k 1. 1. 2003, IČO: 00253804

Identifikační číslo zařízení: 107540655 /Zřizovací listina z 6.12.1995

 


 


 

Provozní doba: celodenní provoz od 6:30 – 15:15

Kapacita školy: 20 dětí

Počet pedagogických pracovníků: 2

Počet provozních zaměstnanců: 1

Mateřská škola se nachází v budově obecního úřadu v Tlumačově.

Mateřská škola je jednotřídní pro děti ve věku od 3 do 7 let.


 


 


 


 


 

2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Mateřská škola v Tlumačově se nachází na okraji obce Tlumačov, v budově obecního úřadu, který je zároveň zřizovatelem tohoto předškolního zařízení.

Mateřská škola je jednotřídní s celodenní péčí pro děti ve věku od 3 do 7 let.

Třída, ložnice a umývárna s WC jsou umístěny v 1. poschodí, šatna dětí a jídelna v přízemí budovy. K budově přiléhá školní zahrada, která je vybavena pískovištěm a dostatečným prostorem pro volné vyžití dětí. Vzhledem k tomu, že se budova nachází v okrajové části obce, nám tato poloha skýtá množství různorodých vycházek do okolí.


 

3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

VĚCNÉ PODMÍNKY

Naše mateřská škola je umístěna ve starší budově společně s OÚ, má vyhovující podmínky, třída je vybavena novým nábytkem, je vhodně a vkusně uspořádána, děti mají prostor pro své hry i zájmové aktivity – koutky pro hru na domácnost, na stavbu, na dopravu, na obchod, výtvarný, hudební a pracovní koutek. Hračky a stavebnice se průběžně obměňují a doplňují. Jsou umístěny tak, aby je děti mohly samostatně brát a ukládat zpět na své místo.

Ložnice je prostorná, přilehlá ke třídě v mateřské škole. Je vybavena novým kobercem, lehátky i lůžkovinami.

Umývárna a WC je rekonstruována, odpovídá hygienickým normám a požadavkům.

Jídelna se nachází v přízemí mateřské školy, v roce 2015 byla nově zrekonstruována. Slouží jako výdejna dovážených jídel ze ZŠ v Mrákově.

Prostory šatny v přízemí a schodiště, jsou využívány k ukázkám a výstavkám prací dětí a jejich tvořivosti. Je zde také umístěna nástěnka pro rodiče, ze které se mohou informovat o provozu mateřské školy, o plánovaných akcí školy, o účasti na různých soutěžích apod.

Přilehlá školní zahrada je vybavena pískovištěm a volným prostorem pro pohybové vyžití dětí.

Při všech činnostech jsou dodržovány podmínky stanovené pro ochranu a bezpečnost dětí. Svými výkresy a výrobky se snažíme vyzdobit prostory mateřské školy.


 


 


 


 

ŽIVOTOSPRÁVA

Dopolední svačinu a pitný režim dětem připravujeme v MŠ.

Obědy a odpolední svačiny se dovážejí ze školní kuchyně ze Základní školy v Mrákově. Při dopolední i odpolední svačině v prostoru herny, se děti obsluhují samy. Mladším dětem je naléváno pití. Při obědě jsou děti z důvodu malého prostoru, obsluhovány pracovnicí provozu.

Časový odstup jednotlivých jídel: Dopolední svačina - průběžně do 8:30

Oběd - 11:20 – 12:00

Odpolední svačina - 14:15 – 14:30

Oběd a odpolední svačina je dovážena ve speciálním autě, vyčleněném pouze pro převoz jídel. To se skladuje ve speciálních tvárnicích, uchovávajících kvalitu a teplotu jídel. Svačiny se dovážejí v umělohmotných krabicích. Odpolední svačiny se do doby výdeje uchovávají v lednici.

Během celého dne je zajišťován pitný režim.

Každé dítě svůj vlastní hrnek.

Děti do jídla nenutíme.


 

PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY

- Všichni zaměstnanci školy vytváří dětem takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně.

- Všechny děti mají v naší škole stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti. Nikdo není znevýhodňován či zvýhodňován.

- Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování a norem, které jsou ve škole stanoveny.

- Péče o děti je podporující, sympatizující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem. Která je mu příjemná a které navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce.

- Postupně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí.

- Převažují pozitivní hodnocení a pochvaly. Podporujeme děti, aby se nebály pracovat samostatně a důvěřovat si.

- V dětech rozvíjíme citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu.

- Děti jsou seznamovány s jasnými pravidly chování ve skupině tak, aby se ve třídě vytvořil celkový kolektiv dobrých kamarádů.

- Pedagogové se dostatečně věnují vztahům ve třídě, nenásilně tyto vztahy ovlivňují prosociálním směrem (prevence šikany a agresivity).

- Děti nenutíme do činností, které nechtějí dělat.

- Děti bereme za rovnocenné partnery.

- Ke každému dítěti přistupujeme individuálně.


 

ORGANIZACE A ŘÍZENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY

V čele školy jako právního subjektu, stojí ředitelka – Eva Pfeiferová.

Ředitelka - řídí práci ostatních zaměstnanců školy

- jedná ve všech záležitostech jménem školy

- rozhoduje o majetku a ostatních prostředcích svěřených škole, o hospodaření, mzdové

politice a účinně využívá prostředky hmotné zainteresovanosti k diferencovanému

odměňování pracovníků podle výsledků jejich práce

- odpovídá za plnění úkoly hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany

- schvaluje vnitřní organizační a řídící směrnice

- plní další povinnosti, vyplývající z postavení statutárního orgánu

V době nepřítomnosti zastupuje ředitelku mateřské školy v plném rozsahu jmenovaný zástupce – Magda Velková.


 

Organizace provozu je vymezena vnitřním řádem, organizační řádem a směrnicemi školy, náplní práce zaměstnanců a denním režimem, které schvaluje ředitelka.

- denní režim umožňuje reagovat na individuální potřeby dětí

- učitelky se plně věnují dětem a jejich vzdělávání v průběhu celého dne

- je respektována potřeba klidu, bezpečí a soukromí dětí

- adaptace dětí probíhá individuálně i za přítomnosti rodičů

- volné a řízené činnosti jsou vyvážené, je ponechán prostor pro individuální potřebu dítěte

- vzdělávací činnost vychází ze zájmů a potřeb dítěte formou motivace, hry a experimentu

- střídá se činnost v malých i velkých skupinách s individuální prací. Dítě se do činností nenutí!

- plánování vychází z věkových skupin a je zpracováno formou projektů pro určité časové období


 


 


 


 


 


 

PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ

Mateřská škola má tři zaměstnankyně:

Eva Pfeiferová - ředitelka MŠ


 

Magda Velková - pracovnice provozu

- učitelka

- uklízečka


 

Kristýna Krátká - školní asistentka


 

V naší mateřské škole pracují dvě učitelky- jedna kvalifikovaná s letitou praxí, druhá bez pedagogického vzdělání. Výchovně-vzdělávací práci provádějí obě pedagogické pracovnice. Nekvalifikovaná učitelka pracuje s dětmi pod vedením kvalifikované učitelky a snaží se o sjednocení výchovného působení na děti, postupů i metod naší práce.

Od září 2012 v naší škole nově zavedena funkce asistenta pedagoga. Přítomnost asistenta pedagoga je ve třídě, vzhledem ke speciálním vzdělávacím potřebám přijatého dítěte, nezbytná.

Při všech činnostech je zajištěna optimální pedagogická péče. Pro další pedagogický růst, jsou využívány semináře DVPP, odborná literatura, časopisy a spolupráce s SPC.


 


 

SPOLUPRÁCE S RODIČI A JINÝMI INSTITUCEMI


 

Snahou naší mateřské školy je dobrá spolupráce s rodiči dětí. Mateřská škola respektuje rodinnou výchovu a snaží se jí vhodně doplňovat. S rodiči v úzkém kontaktu. Jsou-li problémy, snažíme se je řešit. Snažíme se o aktivní zapojování rodičů do dění naší mateřské školy. Na druhou stranu jsme pro rodiče, otevřenou mateřskou školou, což se nám osvědčilo především adaptací dětí, kdy je rodičům umožněn přístup do třídy, kde si mohou se svými dětmi hrát, sledovat jejich činnost a mají tak možnost svojí přítomností začlenit své dítě nenásilně do kolektivu ostatních dětí. Rodiče jsou dostatečně informováni o aktivitách a výchovných a vzdělávacích metodách. Spolupráce s rodiči na naší mateřské škole je na velmi dobré úrovni. Rodiče se zapojují do různých brigád, do kulturních a sportovních akcí, pořádaných mateřskou školou. Někteří rodiče se svými „sponzorskými dary“ podílejí na zkvalitnění vybavení naší mateřské školy, a to nejen hračkami a nábytkem, ale podílejí se i na nákupu mikulášské nadílky, drobných dárků pro děti apod. Pravidelně a v hojném počtu navštěvují besídky, posezení u vánočního stromku s nadílkou pro děti apod. Tuto spolupráci se budeme do budoucna snažit ještě více prohlubovat a upevňovat.

Mezi mateřskou školou a rodinou musí nadále panovat důvěra, podpořena snahou obou stran o vytvoření co nejlepšího zázemí a podmínek pro zdravý vývoj dětí.


 


 


 

4. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ

REŽIMOVÉ POŽADAVKY

Provoz mateřské školy je od 6:30 – 15:15 hodin

Vnitřní režim školy:

06:30 – 08:00 - přijímání dětí do mateřské školy, po předchozí dohodě je možnost pozdějšího příchodu

06:30 – 08:30 - spontánní hra dětí, dopolední svačina, individuální práce s dětmi

08:30 – 09:15 - činnosti dětí řízené pedagogem

09:15 – 09:20 - hygiena, příprava na pobyt venku

09:20 – 11:15 - pobyt venku

11:15 – 11:20 - hygiena, příprava na oběd

11:20 – 12:00 - oběd

12:00 – 12:15 - příprava na spánek

12:15 – 14:15 - odpočinek a spánek dětí. ,,Nespavcům“ se polední klid zkracuje a nahrazuje jinou činností

14:15 – 14:30 - odpolední svačina

14:30 – 15:15 - odpolední hry a činnosti dětí, rozchod dětí domů

Režim v mateřské škole je volný.

Sledování televize: 1 x týdně v délce 30 minut

Pohybové aktivity: 1 x týdně řízená činnost, denně pohybové hry a pohybové chvilky v průběhu dne, denně pobyt venku

Podmínky: pro pohybové aktivity a hry je určena prostorná třída, pro pobyt venku je využívána okolní příroda nebo prostory školní zahrady

Druh pohybových aktivit: Spontánní pohyb, řízený pohyb – TV, vycházky do okolní přírody, taneční a pohybové hry.

Pobyt venku: délka pobytu venku při příznivém počasí je od 9:30 do 11:00 hodin. Zkrácená doba pobytu venku, z důvodu oběda, je nahrazována v odpoledních hodinách, pobytem na školní zahradě. Délka pobytu venku se řídí dle počasí. Je-li nepříznivé, nahrazují jej pohybové činnosti ve vyvětrané třídě.

Denní režim je pružný a reaguje na individuální potřeby dětí. Při vstupu do mateřské školy je uplatňován individuální adaptační režim. Veškeré aktivity dětí jsou organizovány tak, aby byly děti podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojovaly do organizace činností a pracovaly podle svých možností bez spěchu.


 

5. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

Vzdělávací program naší mateřské školy odráží náš celkový přístup k dětem i k rodičům. Při volbě témat vycházíme z přirozeného běhu celého roku, respektujeme střídání čtyř ročních období, zařazujeme aktivity související s lidovými tradicemi, aktuálně program přizpůsobujeme stálým situacím a potřebám. Snažíme se o to, aby zařazována témata byla dětem blízká, byly při nich naplněny potřeby dětí, ukojena jejich zvědavost a touha po objevování nového.

Mateřská škola je pro děti, a proto je její program maximálně přizpůsoben nárokům dětí. Nikdo není k ničemu nucen, přihlížíme k individuálním možnostem a schopnostem každého dítěte, dbáme, aby byly maximálně zohledňovány a uspokojovány potřeby dětí.

Pohádkové zaměření našeho programu neznamená, že bychom v dětech chtěly vytvářet nereálný obraz zidealizovaného pohádkového světa. Vždyť v pohádkách můžeme nalézti tolik moudrosti a ponaučení. Spíše se snažíme o to, aby náš vzdělávací program byl líbivý, aby děti překvapoval, udivoval, odhaloval jim nové a přinášel nepoznané.

A přiznejme si, že každý z nás si rád do života odnáší tu krásnou pohádkovou pravdu o tom, že dobro vždy vyhraje a zlo je potrestáno.


 

Školní vzdělávací program obsahuje 4 integrované bloky, do kterých si pedagogické pracovnice zařazují témata dle vlastního výběru.

ŠVP je otevřený a pružně přizpůsobitelný pro práci s dětmi všech věkových skupin. Pedagogickým pracovnicím se nechává prostor pro zařazení náměrů, které vyplynou ze spontánně vzniklých situací, z individuálních zážitků či spontánních nápadů dětí.

Jednotlivá témata se mohou rozvrhnout na několik týdnů, popř. Týden opakování, evaluační záměry, přání dětí. Jednotlivé bloky se mohou v průběhu roku proklínat.


 


 


 


 


 


 

Mateřská škola Tlumačov, okres Domažlice, příspěvková organizace

 

 

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání

 

 

,, Z POHÁDKY DO POHÁDKY“

 

NÁZEV PROGRAMU: Z POHÁDKY DO POHÁDKY

Integrované bloky:

  • Letí dráček na vesnicí

  • Sněhový plášť královny Zimy

  • Voňavá zahrádka

  • Cesta za dobrodružstvím


 

1. Integrovaný blok: LETÍ DRÁČEK NAD VESNICÍ

Návrh témat:

  • Ahoj, školko

  • Podzimní čarování (Padá listí, zlaté, rudé, Dary Země, Pohádka o zlém Bacilu a hodném Vitamínu, Zvířátka, chystejte si doupátka)

Charakteristika bloku:

Klasický symbol podzimu – barevný vznášející se dráček, provází děti celým začátkem roku. Dráček si poletuje v povětří nad vesnicí, odkud má dobrý rozhled na všechny děti, které se v tomto roce sešly ve školce.

Záměrem bloku je seznámit děti s novým prostředím, učitelkami a kamarády, s dodržováním pravidel ve školce. Podpořit u dětí empatii – pomáhat si vzájemně, všímat si projevů citů, chování, jednání druhých, naučit se spolupráci ve skupině. Vést děti k tomu, aby chápaly své místo v rodině, ve školce i v širších sociálních skupinách – chování v autobuse, na koncertě, na procházce. Upevňovat v dětech vztah k místu, kde žijí, učit je vnímat krásu kulturního dědictví. Uvědomovat si, že každá lidská aktivita přináší důsledky a má přímý vztah k našemu zdraví, zdraví ostatních lidí a přírod.

Dílčí vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí

  • rozvoj a užívání všech smyslů

  • rozvoj fyzické i psychické zdatnosti

  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností

  • zdokonalení koordinace hrubé i jemné motoriky

  • rozvíjení pohybových dovedností

  • sladění hudby s pohybem

  • naučení dětí jednoduchých tanečních kroků


 

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickém (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie

  • vytváření základů pro práci s informacemi

  • vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora o rozvoj zájmu o učení

  • poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)

  • získání relativní citové samostatnosti

  • rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)

  • podpoření v dětech těšení se na nové věci

  • sami vymýšlíme, jak se v určitých situacích chovat, abych svým chováním neohrožoval druhé

  • všímání si projevů citů, chování, jednání druhých

  • naučit se přijímat novou posloupnou změnu životních rolí

  • naučit se záměrně se soustředit na určitou činnost a dokončit ji


 

Dítě a ten druhý

  • seznámení se s pravidly chování ve vztahu k druhému

  • rozvoj kooperativních dovedností

  • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností, důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem

  • posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)

  • vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)

  • poznávání nového prostředí, učitelek, a kamarádů

  • vyvození pravidel chování ve třídě, k druhým

  • vzájemně si pomáháme a pomáháme těm, kdo pomoc potřebuje, učíme se přijmout pomoc od druhého


 

Dítě a společnost

  • poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředím

  • rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané

  • rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny

  • vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách

  • seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije

  • vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností

  • rozlišení činností, které můžeme dělat sami a které mohou vykonávat pouze dospělí

  • upevnění postojů – odmítáme kontakty s cizími lidmi – říci ne, víme, že lidé jsou různí a chovají se různě

  • učíme se vnímat krásu kulturního dědictví

  • umět ve styku s dětmi i dospělými pozdravit, poprosit, požádat, poděkovat, rozloučit se, vyslechnout sdělení, střídat se v komunikaci


 

Dítě a svět

  • vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách

  • pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit

  • seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu

  • vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

  • poznávání jiných kulturní

  • uvědomění si, že každá lidská aktivita přináší důsledky a má přímý vztah k našemu zdraví, zdraví ostatních lidí a přírody

  • posílení pozitivního vztahu k místu, kde žijeme

  • máme povědomí o lidech z různých etnických společenství, učíme se vnímat jejich odlišnosti a jak se k nim chovat přátelsky


 

Vzdělávací nabídka:

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj hrubé motoriky – hry, které se hrají pouze v místnosti a venkovní hry, procvičení všech svalových skupin, procházky, chůze ve dvojicích, chůze v náročnějším terénu

  • jemná motorika – uvolňování svalstva, správné držení těla, správné sezení, úchop tužky, úchop příboru

  • hry se zpěvem, dechové cvičení, hlasová hygiena

  • grafomotorická cvičení – uvolňování celé paže, stříhání, trhání papíru, lepení

  • rozvoj hrubé a jemné motoriky – pohybové hry k tématu

  • grafomotorické cvičení

  • potraviny – praktická ukázka shnilého ovoce a jak by nám mohlo uškodit, co se děje s nezkonzumovanými potravinami (plísně a hniloba), víme, jak nám prospívá ovoce a zelenina


 

Dítě a jeho psychika

  • logopedické chvilky, tvoření rýmovaček, dechové cvičení

  • prohlížení dětských časopisů a knih

  • popis obrázků celými větami

  • rozvoj aktivní slovní zásoby

  • rozlišení imaginární situace od skutečné – dramatizace pohádek, pantomima, vedeme děti k vyprávění, k vymýšlení si příběhu na dané téma, na základě pohádek vědomě rozpoznáváme jednotlivé emoční stavy, dobro a zlo

  • vyvozování pravidel soužití a chování – pantomima, omalovánky k tématu, poslech pohádek o slušném chováním

  • logopedické chvilky, tvoření rýmovaček, dechová cvičení

  • prohlížení dětských časopisů


 

Dítě a ten druhý

  • námětové hry k tématu – role členů rodiny, příbuzenské vazby, pojmy stáří a samota

  • navozovat příležitost k rozhovorům o našich pocitech, být schopen říct, co je mi příjemné a nepříjemné

  • psychosociální hry – znát jména kamarádů, osobní značky dětí, své místo ve třídě

  • skupinové hry – vzájemná spolupráce, ohleduplnost, domluva

  • hry ve dvojicích – vzájemná spolupráce, ohleduplnost, domluva

  • upevňování kamarádských vztahů – seznamovací hry, soutěžení


 

Dítě a společností

  • zjišťování z informačních zdrojů, jak žily rodiny v různých historických obdobích – o čem rozhodovaly a o čem rozhodují dnes, o čem jako člen rodiny mohu rozhodovat

  • poznávání okolí naší vesnice, seznamování se s historií obce (tvrz, kaplička, erb, zámek…)

  • mít povědomí o vlastní rodině, kdo jsou členové rodiny, jejich jména, kde bydlíme, orientovat se v širších rodinných vztazích

  • denní režim MŠ

  • účast na obecních akcích – odbourávání trémy, radost z předvedené práce

  • enviromentální projekt – každotýdenní výlety po okolí obce

  • všímání si změn v přírodě, sběr přírodnin, ochutnávka ovoce, vyhledávání informací o životě zvířat

  • známe zdravé potraviny – ukázka a ochutnávka potravin, malování, modelování

  • rozlišujeme pamlsky, cukrovinky, sušené ovoce – ukázka a ochutnávka

  • co je to potravina živočišná – rostlinná – praktická ukázka, pracovní listy

  • kontrolujeme děti, aby nejedly nemyté ovoce, aby nesbíraly věci ze země, aby si umývaly ruce


 

Dítě a svět

  • rozlišení pojmů – minulost, budoucnost – prohlížení knih s rytířskou tématikou, exkurze

  • seznámení s architekturou – jak se dřív žilo, erby, historické oblečení, předměty užívané v minulosti a dnes

  • moje město, naše republika, planeta Země – ukázka erbů, výroba české vlajky, seznámení se s mapou, s globusem

  • procházky přírodou, pozorování změn v přírodě

  • exkurze do lékárny

  • nebojíme se doktora – rozhovory s dětmi, námětové hry

  • výtvarné činnosti k tématům (bacilová ruka, omalovánka doktor, výroba léků z plastelíny)


 


 


 


 


 

2.INTEGROVANÝ BLOK: SNĚHOVÝ PLÁŠŤ KRÁLOVNY ZIMY

 

Návrhy témat:

  • Vánoce, Vánoce, přicházejí

  • My tři králové jdeme k Vám

  • Bude zima, bude mráz (sporty, oblečení, zvířátka, Jak vypadá zima jinde)

  • Zámecký ples (hudební nástroje, pohádky, masopust)

 

Charakteristika bloku:

Královna Zima svým bílým načechraným pláštěm přikryla celý kraj, který se díky

ní kouzelně proměnil a na první pohled usnul pokojným spánkem. Ve školce ale nespíme.

My totiž víme, že zima je plná dobrodružství.

Záměrem bloku je naučit děti rozlišovat čtyři roční období a vnímat jejich

charakteristické znaky – všímat si rozmanitosti krajiny, změn počasí, přírody, pozorovat dění kolem sebe.

Zimní období je přímo nabyto kulturními zvyky a tradicemi, s kterými se děti

nenásilnou formou seznamují - proč naši předkové tyto svátky slavili a co z toho plyne pro nás, obnovujeme a dodržujeme některé ze zvyků. Vedeme děti k úctě k rodině, k tradicím, k přírodě, ke společnosti.

 

V zimním období nesmíme zapomenout na radovánky, které nám přináší sníh, ale také vedeme děti k zodpovědnosti a starosti o zvířata, která v zimě nemají dostatek potravin.

Tento blok přináší i dostatek prostoru pro rozvíjení poznatků o planetě Zemi,

vesmíru a zákonitostech, které z toho plynou – střídání dne a noci, střídání ročních dob, seznámení s různými kulturami a národnostmi.

 

 

Vzdělávací nabídka:

Dítě a jeho tělo:

  • aktivity vedoucí k otužování organismu, posilování imunity, dostatku pohybu

  • pasivně i aktivně děti seznámit se zimními sporty (bezpečnost, vhodnost oblékání, vliv počasí)

  • nácvik jednoduchého představení (taneční choreografie, jednoduché krokové variace)

  • prevence proti nemoci – co si obleču ven

  • dodržování pitného režimu a proč

  • zimní sporty, dodržování bezpečnosti a ochranných pomůcek

 

 

 

Dítě a jeho psychika:

  • udržování lidových tradic – hody, posvícení, ples, karneval

  • den, noc a činnosti, které k nim náleží – kdy je ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer – co dělají doma a v mateřské škole

  • odbourávat stres z veřejného vystupování

  • prohlubovat radost z přicházejících Vánoc

  • umocňování pocitu očekávání a radosti – motivační hry, pracovní listy, výroba dárečků

  • práce s knihami s vánoční tematikou – čtení, vyprávění, dramatizace

  • vyprávění o lidových zvycích – Vánoce, masopust, hody...

  • udržování lidových tradic – hody, posvícení, drakiáda, ples, karneval

  • jak a čím měříme čas, kolik je to moc nebo málo času

 

Dítě a ten druhý:

  • návštěva myslivce (péče o zvířata v zimě)

  • seznámit se sporty pro jednotlivce, skupinové

  • nácvik besídky (spolupráce, vzájemná podpora)

  • návštěva Mikuláše (zvládat své obavy a strach)

  • zvířátka – kam se schovají na zimu a co jedí, jejich mláďata

  • kteří ptáci se k nám vracejí a odkud přiletí

  • spolupráce s rodiči – pečení perníčků, Vánoční dílničky

  • chystáme překvapení pro své blízké – nácvik vánoční besídky, tématické dárečky

 

Dítě a společnost:

  • seznamujeme se s lidovými zvyky a obyčeji (Mikuláš, pečení perníčků, Vánoce, Tři králové)

  • podílení se na přípravách plesu v mateřské škole (výzdoba tříd, příprava programu, občerstvení)

  • začlenění se do života obce (rozsvícení vánočního stromu, veřejná vánoční besídka, koledování na Tři krále)

  • těšíme se na zápis

  • adventní čas, výroba adventního kalendáře a věnce – rozvoj jemné motoriky, estetického cítění a vkusu

  • příchod Mikuláše - prožíváme štědré odpoledne ve školce

  • vnímáme zvyky a tradice křesťanského původu Vánoc - četba z dětské bible, dramatizace vánočního příběhu

  • historický původ Vánoc, Fašanku – legenda o Ježíšovi

 

 

 

 

Dítě a svět:

  • proč se dny krátí, proč příroda spí

  • kde se vzala rosa, mlha, jinovatka, sníh, duha, červánky, bouřky

  • experimenty s vodou – vytváření ledu, jak a kde se tvoří sníh

  • jak se slaví Vánoce na různých kontinentech

  • experimentování s netradičními hudebními nástroji

  • rozlišování poznatků o změnách v podzimní přírodě

  • jak vypadá planeta Země, co je to vesmír

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. INTEGROVANÝ BLOK: VOŇAVÁ ZAHRÁDKA

 

Návrhy témat:

  • Babice Morena (projekt o jaru)

  • Noc s Andersenem (Malá čarodějnice)

  • Život v trávě

  • Moji nejmilejší

 

Charakteristika bloku:

Jako bychom se po dlouhé zimě zhluboka nadechli a pořádně si promnuli oči. Vždyť

v přírodě se toho tolik mění a my můžeme pozorovat změny v přírodě, všímáme si krásy přírody a její pestrosti a rozmanitosti. Seznamujeme se s dalšími lidovými tradicemi, rozvíjíme u dětí zájem o knihu, čímž prohlubujeme jejich fantazii, představivost, objevujeme pohádkový svět. Podporujeme u dětí přirozený láskyplný vztah v rodině a k sobě navzájem.

 

Vzdělávací nabídka:

 

Dítě a jeho tělo:

  • seznámit děti s tradicí vynášení Moreny (delší procházka spojená s vynášením Moreny)

  • nasloucháme, co naše tělo potřebuje – hlad, žízeň, dodržujeme pitný režim, vnímáme různé chutě

  • hygienické návyky – umývání rukou, čištění zubů, česání se, …

  • přizpůsobit oblékání nastálým klimatickým podmínkách (otužování, častější a delší pobyt venku)

 

Dítě a jeho psychika:

  • rozlišování pojmů smutný - veselý, charaktery, vlastnosti lidí

  • co je to láska, co jsou to emoce – vztahy k sobě, druhým, přírodě, okolí (pantomima)

  • moje psychika – čím vnímám, cítím

  • jak se dokážu překonat – sebeovládání (spinkání ve školce při akci Noc s Andersenem – samostatně vydržet celou noc bez přítomnosti rodiče)

  • vést k poznání, že se domlouváme nejenom řečí – neverbální komunikace – pohlazení a jiné projevy sympatie a antipatie,

  • umíme ,,číst“ piktogramy, obrázky v dětských knížkách

  • jaký je můj vztah k mamince, k ostatním členům rodiny

  • jak mamince pomáhám – námětové hry

 

 

 

 

Dítě a ten druhý:

  • chápeme, že každý jsme jiný – vzájemné pozorování se

  • čím mě může obohatit kamarád – námětové hry, hry ve dvojicích a ve skupinách

  • vážíme si výsledků a práce druhých

  • vedeme děti k tomu, aby se dovedly vzájemně pochválit a podpořit

  • jak můžeme my děti své blízké obdarovat, jaký dárek je nejhezčí (ten, který je vyrobený s láskou)

 

Dítě a společnost:

  • víme, že jsou handicapovaní – co mohu já a co oni nemohou (smyslové hry, četba knih)

  • seznámit děti s tradicí vynášení Moreny ( rozdělení roku na čtyři roční období, příchod jara, změny v přírodě)

  • nabídnout dětem různé druhy knih (encyklopedie, pohádkové knihy, časopisy,...)

  • příprava překvapení pro maminku ke svátku matek

  • aktivní spolupráce s rodiči

  • osvojení si poznatků o významu zeleně v našem životě

  • vedení děti k péči o své okolí

 

Dítě a svět:

  • poznáváme, kdy máme hezký den a co je k tomu potřeba – co pro to mohu udělat já

  • neničíme přírodu a kulturní památky

  • upevňujeme v dětech pocit sounáležitosti s přírodou a s okolním světem (pokud bychom nevynesli Morenu, nepřišlo by jaro)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. INTEGROVANÝ BLOK: CESTA ZA DOBRODRUŽSTVÍM

 

Návrhy témat:

  • Školka v přírodě

  • Hurá na prázdniny

  • Voda, voda

  • Kouzelné putování

 

Charakteristika bloku:

Pohádkovou cestičkou jsme se dobrali ke konci školního roku, kdy je zapotřebí

všechny naše nabyté vědomosti a zkušenosti pořádně prověřit a prozkoušet.

Školka v přírodě je tou nejúžasnější a nejdobrodružnější zkouškou naší samostatnosti, schopnosti spolupráce, rozvoje empatie, toho, jak zvládáme odloučení od rodiny.

 

Učíme děti jak se chovat v přírodě, jak důležitý je pro nás pobyt na čerstvém vzduchu, co všechno nám příroda může dát a čím nás může obohatit.

 

Nezapomínáme na bezpečnost, na péči o své zdraví. Víme, jak se chovat

o prázdninách, těšíme se na nová dobrodružství, která nás o prázdninách čekají.

 

 

Vzdělávací nabídka:

 

Dítě a jeho tělo:

  • co už zvládnu sám, nepřeceňuji své síly – znám své maximum – pohybové hry, zdravotní cviky

  • sporty nám prospívají – nedostatek pohybu škodí – hry na čerstvém vzduchu, závody na procházkách

  • ke sportování mám výbavu – chrání mi mé tělo – ukázka sportovního vybavení

  • úrazy – základy první pomoci, dramatizace, vyprávění příběhů, poslech CD, ukázka lékárničky

  • pobyt na školce v přírodě

  • umíme chodit a běhat, překonávám překážky – rozvoj hrubé motoriky

  • nepřeceňujeme své síly, dodržujeme pravidla a bezpečnost – branné hry v přírodě

 

Dítě a jeho psychika:

  • víme, co jsou to cigarety, alkohol a drogy a jak mému tělu škodí – vyprávění příběhu, dramatizace

  • nesbíráme neznámé plody a předměty – praktická výuka na vycházkách

  • pobyt na školce v přírodě

  • příprava Zahradní slavnosti

 

Dítě a ten druhý:

  • dodržování pravidel bezpečnosti při práci s nářadím – námětové hry

  • činnosti zaměřené na bezpečné chování ve třídě, na procházce ...

  • rozhovory s dětmi o vhodném chování – dramatizace, výroba pracovních listů zaměřených na správné chování

  • chováme se při všech hrách a činnostech ohleduplně k ostatním

  • nejíme jednu potravinu s kamarádem – rozhovory, vyprávění příběhu, varujeme

  • děti před nebezpečím infekcí a přenosu bakterií

 

Dítě a společnost:

  • kulturně stolujeme – praktická ukázka, námětové hry, poslech pohádky

  • školní výlet, školka v přírodě – poznáváme nová místa

  • Zahradní slavnost – příprava slavnostní kulturní události

  • vhodné dopravní prostředky pro cestování o prázdninách

  • chráníme přírodu, umíme se chovat v lese i na louce – vycházky do lesa, sběr přírodnin, nasloucháme zvukům přírody

  • orientace v přírodě podle turistických značek

 

Dítě a svět:

  • proč je důležité udržovat čistotu a pořádek – praktické činnosti, rozhovory

  • hrajeme si na cestování – námětové hry, výtvarné činnosti – malba letadla, lodě ...

  • prohlížení encyklopedií, skládání puzzle, seznámení s globusem

  • ochutnávka exotických potravin, sestavení jídelníčku


 


 

Dodatek ke ŠVP

 

Dvouleté děti

 

V naší mateřské škole některý školní rok máme i dvouleté děti a samozřejmě jim přizpůsobujeme ŠVP.

 

Řízenou činnost přizpůsobujeme například – při práci s nůžkami malé děti papír pouze trhají,

při mluveném projevu - nácvik básniček volíme kratší texty, při pohybových chvilkách cviky odpovídající věku, při výtvarné výchově hodně používáme dlaně a prsty místo pastelek nebo třeba štětce a rozvíjíme jemnou motoriku i tím, že děti obtiskují na papír prsty, nebo dlaně. Pro malé děti je na výtvarnou výchovu na začátek vhodná i křída a pastel.

Vedeme starší děti, aby pomáhali a aby si dokázaly hrát všichni společně i když v vývojového hlediska si dvouleté dítě hraje spíše samo.

 

K integrovanému bloku Dráček letí nad vesnicí

 

Dítě a jeho tělo

 

* rozvoj hrubé motoriky – procházky ve dvojicích – starší dítě si vezme do dvojice mladšího.

* ke grafomotorice – uvolňování celé paže, nemusí se „psát“ na papír, stačí kroužit rukama „ve vzduchu“, střihání papíru zaměníme za jeho mačkání, muchlání, trhání

 

Dítě a jeho psychika

 

* popis obrázku celými větami – u dvouletých dětí – „zkus říci, co vidíš na obrázku“, nebo například co je na obrázku za zvířátko, jak „dělá“ apod.

 

* soužití chování a logopedická chvilka – adaptace a „spojení“ třídy různými říkankami – Jsme tu všichni kamarádi, nebo mám tu svého kamaráda, poškrábu mu záda….drrrrbu vrrrbu – opatrné pomalé dotýkání se kamaráda s logopedickou říkankou

 

Dítě a ten druhý

 

* psychosociální hry – seznamování s kamarády, když nevím jméno, vzpomenu si na značku

* adaptace na prostředí a orientace ve školce – PH „Had leze z díry, vystrkuje kníry…“ - děti chodí ve „snůře“ a „vodí“ menší a nové děti po školce a ukazují kde co máme. Tady je ložnice – zde spíme, apod.

 

Dítě a společnosti

 

* kontrolujeme děti, aby nejedly nemyté ovoce a aby si umývaly ruce – naučit i malé dětí správné mytí rukou, vykasání rukávů

* účast na kulturních akcích – vystupování malých dětí s většími pospolu, kratší pásma básní

 

Dítě a svět

 

* rozlišení pojmů – minulost, budoucnost – malé děti každý den zkusit říci, co je za den, co budeme dělat například po svačině apod, ujištˇovat dítě v denním režimu, rituálech, dvouleté dítě se ještě nedokonale orientuje v čase, žije přítomností

* nebojíme se doktora – povědomí o tom, kdo je pan doktor a co pro nás dělá.

 

K integrovanému bloku Sněhový plášť královny zimy

 

Dítě a jeho tělo

 

- nácvik jednoduchého představení – zapojit dvouleté dítě ke staršímu

 

 

Dítě a jeho psychika

 

- den, noc, činnosti které k nim náleží – dvouleté dítě se ještě hůře orientuje v čase, během dne dětem připomínat, co zrovna teď děláme a co bude následovat.

 

- práce s knihou – poznej a pojmenuj, co je na obrázku

 

- čas opět ukázkově – co děláme teď, co bude potom

 

 

Dítě a ten druhý

 

- příprava na besídku – opět skupinku, či dvojice starší/mladší dítě

 

- návštěva Mikuláše – konzultace s rodiči, zda je dítě připraveno

 

Dítě a společnost

 

Besídka ve třídě připravená pro rodiče – dvouleté děti i všechny děti si vyzkouší některé vánoční zvyky – rozkrojení jablka, skořápky na vodě…

 

Dítě a svět:

 

Kde se vzala rosa, mlha, jinovatka, sníh, led a jak a kde se tvoří sníh – u dvouletých dětí – zkus říci, co je dnes za počasí- prší/svítí sluníčko (je hezky/ošklivo)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K Integrovanému bloku Voňavá zahrada

 

Dítě a jeho tělo

 

- upevnění hygienických návyků – připomínáme mytí rukou a techniku – malým dětem pomáháme i prakticky.

 

Dítě a jeho psychika

 

- moje psychika – čím vnímám, cítím – u dvouletých dětí je mi hezkyXsmutnoXjsem unavenýXapod.

 

Dítě a ten druhý

 

Vedeme děti, aby se vzájemně dovedly pochválit a podpořit – u dvouletých - pohladit, usmát se na sebe, fyzický kontakt – pohlazení, pokud je to druhému příjemné.

 

Dítě a společnosti

 

- vedení dětí k péči o své okolí a důležitosti zeleně – u dvouletých dětí ukázka například na rostlinách, květinách ve třídě – jak se o ně staráme.

 

Dítě a svět

 

- neničíme přírodu a kulturní památky – i dvouletým dětem připomínat například, kam se vyhazují odpadky, že nemůžeme například venku na procházce jen tak něco zahodit apod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K integrovanému bloku Cesta za dobrodružstvím

 

Dítě a jeho tělo

 

- sporty uměrně k věku dvouletého dítěte – viz vývoj kostí, svalů

 

Dítě a jeho psychika

 

- víme co jsou to cigarety, alkohol a drogy a jak mému tělu škodí – vyprávění příběhu, dramatizace

- upevňovat i u dvouletých dětech zdravé návyky a jednoduše vysvětlit, že to či ono je nezdravé

 

 

Dítě a ten druhý

 

- dodržování pravidel bezpečnosti při práci s nářadím – dvouleté děti upozorňujeme, že samy bez dopomoci paní učitelky nesmí dělat

 

- nejíme jednu potravinu s kamarádem – upozorňovat i dvouleté děti na to, že je to nehygienické

 

 

 

 

Dítě a společnost

 

- kulturně stolujeme – u dvouletých dětí dopomáháme s jídlem, pomáháme a upravujeme uchop lžíce, správné sezení u stolu

 

- orientace v přírodě podle turistických značek – dvouleté děti podle objektů – pěstovat aspoň minimální orientaci venku

 

Dítě a svět

 

- hrajeme si na cestování – malba letadla, lodě – práce ve skupinkách, rozložení práce – část zvládnutelná pro dvouleté děti